Boże Igrzysko Magnaci
„Nierządem Polska stoi” – nieźle ktoś powiedział;
Lecz drugi odpowiedział, że nierządem zginie.
Pan Bóg nas ma jak błaznów. I to prawdy blisko,
Że między ludźmi Polak jest Boże igrzysko.

Rozgrywka » Opis rozgrywki

Zasady gry nie są trudne i można je wytłumaczyć w kilka minut. Dzięki ich konstrukcji partia nie dłuży się, ponieważ większość ruchów gracze wykonują jednocześnie!

Karty rodu

Każdy gracz dysponuje talią 13 kart, które przedstawiają członków jego magnackiej rodziny. Karty te mają wartości od 2 punktów (miernoty, mówiąc wprost) do 14 punktów (wybitne osobistości), symbolizujących zdolności danej osoby w osiąganiu celów rodu. Podczas każdego z czterech etapów gry, użyjesz wszystkich 13 swoich kart, by zdobywać stanowiska w Senacie, ustawy na Sejmie i by odpierać Zagrożenia godzące w Rzeczpospolitą. Zrobisz to poprzez zagrywanie kart na określone pola planszy, co symbolizuje wysłanie konkretnego człowieka do realizacji konkretnego zadania. Wszyscy gracze zagrywają karty jednocześnie, koszulkami do góry, więc nie widzą, kogo do rywalizacji kierują ich przeciwnicy. Po zagraniu kart następuje ich odsłonięcie. Przeciwnicy porównują wartości na kartach - ten kto wysłał na dane pole najzdolniejszego człowieka, wygrywa toczącą się na nim rywalizację.

zbliżenie na planszę, rozłożony senat, pod kartami senatorów zagrane karty rodów koszulkami do góry, a przy prymasie już odsłonięte

Zwycięzca otrzymuje kartę, o którą toczyła się rywalizacja, co jest istotne, gdyż każda karta dysponuje indywidualną akcją, z której gracz będzie mógł skorzystać w dalszej rozgrywce. Np. po zdobyciu senackiej karty „Prymasa”, jej posiadacz, aż do końca etapu, rozstrzyga remisy między graczami powstałe podczas rywalizacji. Daje mu to możliwość wpływania na działania przeciwników, którzy będą zabiegać o jego względy, by remisy rozstrzygał na ich korzyść...

zbliżenie na karty senatorów w wachlarzu

A „Kanclerz”? Otóż jeśli zdobędziesz „Kanclerza”, to będziesz mógł go dograć do swojej karty rodu, by podnieść jej wartość o 3 punkty. Robisz to dopiero w momencie rozstrzygania rywalizacji, możesz zatem blefować, bo każda twoja karta w oczach przeciwników zyskuje 3 punkty… A „Podskarbi”, a „Hetman”? Każda senacka karta jest warta tego, by o nią zawalczyć.

W Sejmie nie dzieje się mniej. Na przykład karta wydarzenia „Spław zboża”. Jeśli Prusy, Wielkopolska i Małopolska są wolne od wojen, a ty posiadasz tam posiadłości ziemskie, to solidnie się wzbogacisz! A "Kolegia", "Trybunał", "Liberum veto"? Gra prezentuje całe bogactwo ówczesnych czasów i barwnej rzeczywistości I Rzeczpospolitej.

Ale nie zapominaj o możliwościach wynikających z sytuacji międzynarodowej. Gdy pojawi się okazja, bądź gotowy by zdobyć Inflanty, Smoleńszczyznę czy Mołdawię! Zajęcie Kremla czy przyjście Wiedniowi z odsieczą przysporzy ci chwały i bogactwa, a umiejętna obrona przed krymskimi ordami uchroni twoje majątki przed pożogą.

karty wydarzeń i zagrożeń

Najważniejsze jednak na koniec - zdobywanie stanowisk w Senacie, ustaw w Sejmie i odpieranie Zagrożeń jest nagradzane nowymi posiadłościami ziemskimi, które gracz umieszcza w prowincjach Rzeczpospolitej. Otrzymasz ich jeszcze więcej, jeśli twoje działania pokryją się z oczekiwaniami króla i będą realizacją jego prywatnej polityki!

królowie

Pod koniec gry Posiadłości te zostaną zliczone, a ich ilość będzie miała znaczenie przy określeniu zwycięzcy. Ale nie będzie liczona wyłącznie suma posiadłości, lecz również ich rozłożenie w pięciu prowincjach Rzeczpospolitej i wynikające z niego przewagi i dominacje prowincji. Umiejętne wykładanie zdobytych posiadłości staje się więc nie lada wyzwaniem, gdyż i ono może zaważyć na wyniku gry.

posiadłości

W każdym etapie gry jest tak wiele do osiągnięcia… Ale zaraz, przecież twój ród nie dysponuje samymi „czternastkami”, prawda? A co z mniej zdolnymi członkami rodziny, a co z jej zakałami?

Tu właśnie pojawia się wielki ciężar decyzji, który każdą partię „Bożego Igrzyska: MAGNACI” zamienia w prawdziwe przeżycie. Umiesz blefować? Potrafisz zdobyć bezcenne stanowisko w Senacie nic nie wartą kartą? Umiesz rozłożyć siły i wykorzystać zdobyte karty wydarzeń, tak by w każdej kolejnej rywalizacji o włos wyprzedzać przeciwników, a remisy wygrywać dzięki łasce „Prymasa”? Czy zdołasz tak pokierować wojnami, by twoje posiadłości stały bezpieczne, a ziemie przeciwników zostały spustoszone przez najeźdźców?

Boże Igrzysko: MAGNACI to gra o prostych zasadach, ale niezwykle zajmującym przebiegu, pełna trudnych decyzji i interakcji między graczami. Oferuje wszystko to, co sprawia, że gry planszowe to wspaniała i wartościowa rozrywka.